donderdag 1 november 2012

Gateau tout chocolat


Mijn schoonouders waren van de zomer 35jr getrouwd.
Ter gelegenheid daarvan nemen ze ons mee naar een bungalowpark voor en lang weekend.
Ik kijk er erg naar uit, gezellig met Gert, Gerda, Remco Arjen, Feline en Norah er op uit.
Wij hebben nog een leuke verrassing voor m'n schoonouders (ze hebben hun cadeau nog niet gehad).
M'n schoonouders hebben alles geregeld voor het weekendje, ik kon daar natuurlijk niet in achter blijven, dus ben 'aan de bak' gegaan.

De taart is een heerlijk snel recept, 200gr zwarte chocolade smelten, dan 200gr boter erbij doen, mee laten smelten.
150gr suiker met 4 eieren loskloppen, 90gr bloem erdoorheen en vervolgens het chocolademengsel er door heen mixen. Dit zo'n 20-25min op 180graden laten bakken. Mmm!

Over de taart heb ik de gezouten caramel uit het recept van Jamie Oliver gedaan, daarvoor moet je  200gr suiker in 50ml water laten koken totdat het goudbruin begint te kleuren. vervolgens haal je het van het vuur en spatel je er 50gr boter en 75ml slagroom door. Dit roer je tot een gladde massa, dan 1/2 theelepel zeezout vlokken erbij doen.

De caramel wat af laten koelen en over de taart
verdelen. Ik heb, toen de caramel ng zacht was de rand versierd met zilveren parels (van dr Oetker).

Als laatst heb ik een ganache gemaakt, 100 ml slagroom tot de kook brengen, 75gr chocolade in kleine stukjes. de hete room over de chocola gieten en een minuutje tot een glad mengsel roeren. Dit helemaal af laten koelen tot kamertemperatuur iets poedersuiker toevoegen en vervolgens 5 minuten mixen. De ganache heb ik ook versierd met de parels.

In de koelkast stijft de ganache nog wat verder op.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten