dinsdag 2 oktober 2012

Kruimelkwarktaart met chocoglazuur


Gisteren komt Remco naast me op de bank zitten en zet de tv aan. 24kitchen met Rudolphs bakery...

Ik zeg nog je mag gerust iets anders opzetten hoor, ik kijk toch geen tv. Nou zei Remco ik dacht als je dit ziet krijg je vast zin om een taart voor mij te bakken...

Pfff! Zeg dan dat je een taart wilt! Mannen! Hahaha, ik heb Remco een recept laten uitkiezen uit 'het grote taartenboek' en hij ging voor de Kruimelkwarktaart met chocoglazuur. Welke ik vervolgens ben gaan bakken;

Vet een springvorm (26cm) in, smelt 200gr boter op een laag vuur. Meng 450gr bloem, 200gr suiker, 1/2 tl bakpoeder een snufje zout en 1 ei. Giet de gesmolten boter erbij en mix met deeghaken tot een kruimeldeeg.
Druk de helft van het deeg als bodem in de springvorm, zet de rest apart.
Bak de bodem 20minuten op 200graden, laat daarna 15 minuten afkoelen. Zet de oven op 150 graden.
Laat een pot kersen uitlekken en dep ze droog. Klop 5 eieren en 100 gr suiker in ca. 4 minuten schuimig, roer hier 750gr kwark en 250 gr mascarpone doorheen. Voeg ook 1 pakje vanillepuddingpoeder (om met 500 ml melk te koken) toe. Strijk dit mengel over de bodem en verdeel de kersen erover. Verdeel vervolgens de rest van het kruimeldeeg erover en bak nog 1 uur en 15 minuten. (dek de taart evt na 45 af) Laat de taart in de springvorm geheel afkoelen.

Tot hier vind ik de taart erg lekker, 
Volgens het recept moet er een glazuur overheen. Breng 100ml slagroom aan de kook, haal het van het vuur en smelt hierin de 100gr pure chocola en 25gr palmvet. Verdeel het glazuur over de taart en zet minstens 1 uur koud weg. Bestuif de taart met wat cacao.

Wat mij betreft hoeft  het chocoladeglazuur er niet overheen, het geeft niet echt meerwaarde aan de taart. Het kruimeldeeg met enkel een flinke laag poedersuiker zou ook prima voldoen.
Mocht je toch het glazuur willen gebruiken, dan raad ik je aan in plaats van het palmvet 30 gr roomboter te gebruiken, hiermee krijg je een zelfde glazuur maar dan zonder (de voor mij wat overheersende) smaak van het palmvet.

Veel bakplezier en eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten