donderdag 25 oktober 2012

Stoofpeertjes

Ik heb heerlijke stoofpeertjes gemaakt.
Anderhalve kilo stoofperen, de schil en klokhuizen verwijderen. In een pan met dikke bodem 2 flinke eetlepels witte basterd, 1 eetlepel (rode vruchten) jam, (soms neem ik rode wijn of port maar deze variant is alcoholvrij) 2 kaneelstokjes en een klein theelepeltje kaneel. Ooit heb ik eens een recept gelezen waarin staat dat de steeltjes meestoven extra smaak aan de peertjes geeft. Dus ik doe er altijd een aantal steeltjes bij, ik tel ze wel zodat ik ze er allemaal ook weer uithaal voor het serveren. Aanvullen met water tot ongeveer een cm onder de bovenste peertjes.


Lekker op een zacht vuurtje een uurtje of 3-4 laten pruttelen met de deksel erop. De peertjes zijn nu klaar. Ik houd van koude peertjes dus laat ik ze helemaal afkoelen. Ik haal de peren uit het vocht, doe nog 1 eetlepel witte basterdsuiker in het vocht en laat dit inkoken tot het een stroopachtige saus is (maar dat is persoonlijk hoe dik of dun je het wilt) Ik bewaar de peren in de koelkast en eet ze koud, Remco vind ze warm lekkerder dus voor hem warm ik ze dan per portie weer op. Je kunt het ook prima invriezen.
Tijdens het stoven gaat je huis heerlijk ruiken... mmmm!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten