vrijdag 5 juli 2013

Oefenen met fondant


Vandaag lekker aan de bak geweest,
een standaard kapsel beslag gemaakt, gevuld met rodevruchtenjam en botercreme.
 
Het bedoeling was om weer eens te oefenen in het bekleden van een taart met fondant.
 
 
Voor het kaspel heb ik het "oer" recept van Nigella Lawson (Hoe wordt ik een goddelijke huisvrouw) gebruikt;
 
225 gr roomboten zacht roeren met 225gr fijne kristalsuiker.
merg van 1 vanillestokje toevoegen.
 

4 grote eieren 1 voor 1 toevoegen, met na elk ei 1 el meel.
(totaal wordt er 200gr zelfrijzend bakmeel gebruikt en 25gr maïzena)
 
In een voorverwarmde oven op 180gr 55minuten bakken en vervolgens nog 15 minuten op 150graden.
 
 
Daarna ben ik de fondant op kleur gaan maken.
 
 
Toen de taart voldoende was afgekoeld, heb ik hem doormidden gesneden en besmeerd met rodevruchtenjam, en botercrème
(standaard botercrème van funcakes www.taartshoppie.nl)
 
 Ik vond het nog knap lastig om de fondant netjes over de taart te krijgen, achteraf begreep ik van Adeliene (www.liensbakery.nl) dat ik de botercrème veel dunner had moeten uitsmeren. Dan krijg je de bekleding veel strakker om de taart.

 







Na het zo netjes mogelijk opplakken van de fondant over de taart, had ik toch nog een rafelige onderkant. Ik heb gekozen om van het fondant wat over was een net lint te rollen en die nog om de onderkant van de taart te leggen, ziet er best netjes uit.
 
Versierd met 'eenvoudige' uit fondant gestoken Hello Kitty's.
Het was aanvankelijk de bedoeling om bloemen te boetseren, maar dat lukte niet goed.
 Het is vandaag vrij warm, wat het voor mijn ongeoefende vingers te lastig maakte.
 
Neem gerust eens een kijkje op de website van Adeliene.
 ze maakt de prachtigste taarten op bestelling.
 
 
 
Toevallig is ze vandaag aan het werk aan een taart in dezelfde kleurstelling
die ik had gekozen voor mijn oefentaartje.
 
 
Groetjes Tamara!
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten