dinsdag 29 januari 2013

Engadine notentaart

Die Engadiner Nusstorte
Torte aus gemahlen Walnussen, Sahne und Honing

 

Ik ben zondag jarig, na al die lekkere taarten die ik afgelopen jaar
op mijn blog gezet heb, kan ik niet achterblijven ook wat bijzonders te maken voor
de mensen die me na aan het hart staan.

Engadine Notentaart

Deeg;
175gram roomboter
100gr suiker
mespunt zout
1 ei
350gr bloem




Kneed een soepel en egaal deeg, verpak het in plastickfolie en laat minimaal 1/2 uur opstijven in de koelkast.


Vulling;
350gr walnoten
1 citroen
450gr suiker
150ml slagroom
25 gr roomboter
100gr honing

geklutst eidooier met room

Hak de walnoten. Pers het sap uit de citroen en verhit dit met 1/2 van de suiker en 1/2 van de honing tot een licht goudkleurige karamel.
Breng in een andere pan de room, boter rest van de honing en suiker aan de kook. Blus hiermee de karamel af en breng opnieuw aan de kook.
Voeg de gehakte walnoten erdoor en laat de vulling afkoelen (niet hard laten worden maar koud genoeg zodat het deeg niet slap wordt)


Verwarm de over voor op 200graden.
Vet een taartvorm in en bekleed met bakpapier.
Rol het deeg uit tot een dikte van ong. 3 mm en bekleed de taartvorm.
De rest van het deeg opnieuw tot een bal kneden.
Vul de bodem met de karamel-walnotenvulling en vouw de randen naar binnen. Bestrijk deze met het eimengsel.

Rol het overige deeg uit en maak hier de deksel van, let op dat je een gaatje maakt om het stoom tijdens het bakken te laten ontsnappen.
Versier de taart naar inzicht met de restanten van het deeg en bestrijk nogmaals met het eimengsel.

De taart kan nu de oven in, bak hem in 30 minuten goudbruin en gaar.


De taart moet goed afkoelen alvorens hem aan te snijden, als de taart nog warm is zal de karamel-walnotenvulling uit de taart lopen.

Ik weet zeker dat mijn verjaardagsvisite zal smullen van deze rijke notentaart.
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten