vrijdag 25 januari 2013

Cupcakes

Ik ben aan het oefenen geslagen met het verwerken van marsepein en fondant.
Tot nu toe vind ik fondant het best bevallen om mee te werken, de smaak van marsepein is wel voller.

Cupcakes
 



Het basisrecept wat ik gebruik voor 12 cupcakes;

125gr roomboter in blokjes (op kamertemperatuur)
125gr kristalsuiker
125gr bloem
2 grote eieren

Meng eerst de suiker goed door de boter, zorg dat er een lichte massa ontstaat. Meng vervolgens de eieren erdoor, mix het beslag luchtig.
Voeg nu beetje bij beetje de bloem toe.

Ik vul 6 cupcakebakjes met dit mengsel (2/3 vullen), daarna meng ik nog 1el cacao door het overige beslag en vul de rest.
Ik bak de cupcakes 20-25min op 170graden.

 
Ik heb deze cupcakes gevuld met botercreme, en afgewerkt met blauw-roze marsepein. Nog wat decoratie aangebracht met chocolade stiften (Dr. Oetker)



Het vullen van de cupcakes; ik maak eerst met een appelboor een gaatje in de cupcake, hierdoor kun je een mooie hoeveelheid vulling gebruiken.






Deze cupcakes heb ik gevuld met jam (de witte met aardbeienjam en de chocolade met sinaasappeljam) Vervolgens afgesmeerd met botercreme en afgewerkt met fondant, welke ik op kleur heb gebracht met kleurstof voor voedingsmiddelen. Ook hier heb ik met de chocoladestiften gewerkt.







De foto hieronder is van een taart die ik heb gemaakt van bisquit-kapsel.
Gevuld met zelfgemaakte banketbakkersroom afgesmeerd met botercreme. Afgewerkt met witte fondant en marsepein bloemen.
Het was de eerste keer dat ik gewerkt heb met fondant, ik was niet geheel tevreden maar toch ziet de taart er mooi uit. (en hij was lekker!)



Botercreme

Botercreme kun je maken door de mix te gebruiken van FunCakes (verkrijgbaar bij www.taartshoppie.nl )

Maar je kunt het ook eenvoudig zelf maken;

250gr poedersuiker
250gr zachte roomboter
merg van 1/2 vanillestokje
2el hete melk

Doe de ingredienten in een kom en blijf lang mixen, hoe langer je mixt hoe beter de onderdelen in elkaar op gaan.

Veel bakplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten